FOTOGRAFİK
BİR HAFIZAYA
SAHİP
OLMAK MÜMKÜN MÜ?
Korteksin beynin hangi kısmı olduğunu sanırım artık biliyorsunuz. Hani şu beyne üstten baktığınız zaman bir cevizin içini andıran ve cevizin içi gibi iki parçadan oluşan kısım.
Vücüdumuza bakarsanız iki tane olan çok şey var. İki el, iki ayak ve iki böbrek.
İlginç olan bunlardan ikisinden biri olmadan da hayatımızı devam ettirebilmemizdir. Örneğin iki böbreğinden biri alınıp da yaşayan çok insan vardır. Bunun nedeni her iki böbreğin de aynı işi yapmasıdır. Çift motorlu uçağın tek motorunun arızalı olması ile tek motorla uçmak gibi birşey. Şüphesiz tek motora çok daha fazla yük biner, ama o tek motorda arıza yoksa problem yok demektir.
Aklımdayken hemen söyleyeyim; Korteksin her bir parçasına "lop" adı verilmektedir. Beyne üstten baktığınızda sol taraftaki yarım parça "sol lop", sağdaki ise "sağ lop"dur. Ayrıca beynin her iki lobunu birbirine bağlayan ve ortada "korpus kallosum (corpus callosum)" adı verilen yoğun sinir lifleri mevcuttur.
1980'li yıllara kadar beyin loplarıyla ilgili doktorların bildiği bir başka gerçek daha vardı. Beyin lopları vücudu çapraz idare ediyordu. Sağ el ve sağ ayağı sol lop, sol el ve sol ayağı da sağ lop idare ediyordu.
Bu bilgiyi kazalarda beyninden yaralanan hastalardan biliyorlardı. Beyninin sol tarafından yara alanların sağ tarafında, beyninin sağ tarafından yara alanların sol tarafında felç oluşuyordu.
Ayrıca 1980'li yıllara kadar böbreğinin biri gibi, beyninin her iki lobundan biri alınan veya beyninin iki lobu birbirinden ayrılan hiçbir hasta olmamıştı. İlk defa buna benzer bir olay mecburen W.J. adında bir askere uygulanmış ve tesadüfen hızlı öğrenme ve beyin eğitiminde devrim yaratacak bir olaya imza atılmıştır.
DÜNYANIN İLK İKİ BEYİNLİ İNSANI
İkinci Dünya Savaşı'nda asker olan W. J. savaş sırasında düşman hatlarının arkasına paraşütle indirilen askerler arasındaydı. İndirmeden sonra çıkan çatışmada birçok arkadaşı ölmüş, kendisi de esir düşmüştü. Ama çatışma sırasında kafasından yara almış ve yara beyninin bir lobuna da isabet etmişti. Doğal olarak vücudunun diğer tarafına da felç gelmişti.
W.J.'i iyileştirme çabaları savaştan sonra da devam etmiş, fakat hiçbir tıbbi tedavi olumlu sonuç vermemişti. Aksine felç vücudunun diğer tarafına da sirayet etmeye başlamıştı.
Bu sonuç bilim adamlarını oldukça şaşırtmıştı. Beynin yara aldığı kısma göre vücudunun diğer tarafına felç gelmesi normaldi. Fakat beynin diğer tarafında yaralanma olmadığına göre, felç neden vücudun diğer tarafına da sirayet ediyordu.
Bu sonuç beynin bir lobundaki yaranın, diğer lobunu da etkilemeye başlamasından olabilirdi. Eğer durum böyle ise, yaranın diğer lobu etkilememesi için son çare olarak ameliyatla iki lobun birbirinden ayrılması gerekiyordu.
Böylece W.J. ameliyatla beyninin sağ ve sol lobu ayrılan ilk hasta oldu.
Plana göre beynin sağ ve sol lobunu birbirine bağlayan "korpus kallosum" adındaki yoğun sinir liflerinden oluşan bağ kesilecekti. Böylece beynin bir lobundaki yaranın, beynin diğer lobunu etkilemesi önlenecekti. Sonuç olarak vücudun bir yanında bulunan felç diğer tarafa sirayet etmeyecek ve W.J. kısmen normal bir hayat yaşayacaktı.
Ameliyat başarılıydı ve diğer ameliyatlar bunu izledi. Artık W.J.'in her iki lobu arasında iletişimi sağlayacak hiçbir bağ yoktu. Ancak W.J.'in hayatında beklenmeyen birçok değişiklikler olmaya başladı.
Örneğin yapılan deneylerden birinde W.J.’e bir ekranın ortasına dikatlice bakması söylendi. Bu sırada aynı anda slayt filmiyle ekranın solunda bir "tavuk" resmi, sağında ise bir "kardan adam" resmi hızla gösterildi. Bilim adamları gösterilen bu resimlerin beyinde çapraz olarak algılandığını biliyorlardı. Yani ekranın solundaki tavuk resmi sağ lop tarafından, ekranın sağındaki kardan adam ise sol lop tarafından algılanıyordu.
W.J.’e ne resmi gördüğünü söylemesi istendiğinde "kardan adam" diyordu. Ama gördüğü şeyin resmini sol eliyle göstermesi istendiğinde örnekler arasında bulunan "tavuk" resmini gösteriyordu.
Testler devam etti ve gerçekler ortaya çıkmaya başladı. Konuşma merkezi beynin sol lobu üzerindeydi. W.J.'e "ne gördün" dendiği zaman cevap veren sol loptu ve sol lob ne gördüğünü yani "kardan adam"ı söylüyordu. Gördüğünü sol eliyle göstermesi istendiğinde durum farklılaşıyordu. Sol eli çapraz olarak beynin sağ lobu idare ediyordu. Sağ lobun gördüğü ise "tavuk" resmiydi. Sonuç olarak sol eli kontrol ederek cevap veren sağ loptu. O da kendi gördüğünü sol eli kontrol ederek söylüyordu, "tavuk".
W.J. artık iki tane ayrı insan olmuştu. Her iki beyin birbiriyle haberleşemediği için ayrı ayrı bağımsız çalışıyordu. Beyin loplarının bu şekilde bağımsız çalışması şüphesiz W.J.’in hayatında beklenmeyen değişiklikler yapmıştı. Ancak bu tesadüfi olay ve yapılan testler hangi lobun hangi fonksiyonlarda uzman olduğunu öğrenmemizi sağlamıştır.
1-) Yoğun sinir lifinden oluşan
"korpus kallosum" ağ demeti, beynin sağ ve sol lobu arasında
sürekli bilgi alışverişinin yapılmasını sağlayan bir köprü
vazifesi görmekteydi.
2-) Birçok test sonucunda, beynin sol lobunun, konuşma, matematiksel işlemler, diziler, sayılar ve analiz gibi konularda çok üstün olduğu, mantıklı ve lineer çalıştığı tespit edildi.3-) Araştırma sonuçları beynin sağ lobunda da, ritm, hayal kurma, renkler, boyut, hacim, müzik gibi fonksiyonların icra edildiğini ortaya koymuştur.
Özet olarak
beynin sol tarafı bilgiyi mantıklı
ve lineer olarak işlemekte, sağ lop ise artistik tarafı
oluşturmakta, detaydan çok resmin bütünüyle ilgilenmekte
ve bilgiyi şekil ve hayal gücüyle işlemektedir.
Duyguların ve hayallerin etkisinin en fazla olduğu yer de
yine beynin sağ lobudur.
Yapılan araştırmalar beyin lopları
ve hızlı öğrenme arasında şöyle bir ilişkinin olduğunu ortaya
koymuştur. Beynin her iki lop
fonksiyonlarını birlikte ve dengeli olarak kullanmayı içeren
bir öğrenme "gerçek öğrenme"dir. Özet olarak
beynin her iki lop fonksiyonları da öğrenmenin içine katılmaldır.
Şöyle bir düşünürseniz toplumumuzun
beynin sadece bir lobunu kullanmaya önem verdiğini ve diğer
lobu hiç kullanmadığını kolayca farkedersiniz. Büyük bir
kitle beynin matematiksel ve mantıksal olan sol lobuna önem
vermekte, beynin hayalgücü, ritm, şekil ve yaratıcı düşünme
gibi özelliklerine sahip sağ lobu fonksiyonlarına gereken
önemi göstermemektedir.
Bu durum açıkça beynin sadece
yarısının kullanılmadığını ortaya koymaktadır. Şimdi size
bir soru sormak istiyorum. "Beyninin iki lobundan sadece sol lobunu kullanan bir kişinin verimi ne kadar düşer?"
Verdiğim konferans ve seminerlerde sorduğum bu cevaba klasik olarak şu cevabı alıyorum; "Beynin yarısını kullanan bir insanın verimi % 50 düşer". Gelin bu cevabı birlikte inceleyelim.
Verdiğim konferans ve seminerlerde sorduğum bu cevaba klasik olarak şu cevabı alıyorum; "Beynin yarısını kullanan bir insanın verimi % 50 düşer". Gelin bu cevabı birlikte inceleyelim.
Ancak önce size bir soru sormak
istiyorum;
Beş km.'lik bir yolu kaç saatte yürürsünüz. Gelin uzlaşalım ve cevabınızın da "1 saat" olduğunu kabul edelim. Yani iki ayağınızı ve iki kolunuzu kullanarak beş km.'lik bir yolu 1 saatte yürüyebiliyorsunuz.
Şimdi sizden birşey istiyorum. Ayağa kalkın ve tek ayağınızın, örneğin sol ayağınızın üzerinde durun. Şimdi sağ ayağınızı dizinizden geriye doğru bükerek sağ elinizle ayak bileğinizden tutun. Bir an arka tarafta sağ elinizle sağ ayağınızı birbirine bağladığımı kabul edin.
Aman ne oluyor diye heyecanlanmayın. Amacım bir elinizin ve bir ayağınızın kullanılmamasını sağlamak. Yani yürürken kullandığınız organlarınızın yarısını kullanmazsanız, veriminizin ne kadar düşeceğini merak ediyorum.
Evet, şimdi sorumu tekrarlıyorum. "Sağ eliniz ve sağ ayağınız birbirine bağlanmış halde iken, sadece sol ayağınızı ve sol elinizi kullanarak beş km.'lik bir yolu kaç saatte yürürsünüz?".
Kaç saatte? 2 saatte mi? Duyamadım, yoksa 5 saatte mi? Belki 10 saatte, belki de 20 saatte, ne dersiniz. Belki de bu işi hiç başaramazsınız. Gelin uzlaşalım. Bunun cevabının da 10 saat olduğunu kabul edelim.
Peki, şimdi size daha önceki bir cevabınızı hatırlatıyorum; "Beynin yarısını kullanan bir insanın verimi sadece % 50 düşüyor da, neden yürüme organlarının yarısını kullananların performansı % 50'den çok daha kat kat aşağı düşüyor?"
İşte dikkatinizi çekmek istediğim nokta da burası. Beynin sadece bir lobunu kullanmak veriminizi sadece % 50 değil, çok daha fazla düşürüyor.
Şüphesiz bunun tersi de doğru.
Beyninin sadece yarısını yani bir
lobunu kullanan bir kişi, beyninin iki lobunu da kullanmaya
başladığında beyin kapasitesi iki kat değil, çok daha fazla
artıyor.
Dolayısı ile öncelikle beynin her iki lobunu birlikte ve dengeli olarak kullanmayı öğrenmeliyiz. Hızlı öğrenme ve hafıza eğitiminin özünü de bu oluşturuyor.
Beynin her iki lobunu dengeli
kullanmayı öğrenmeye geçmeden önce, doğuştan beyninin her
iki lobunu dengeli kullanan ve mükemmel yani
"fotografik" bir hafızaya
sahip bir insan dünyaya gelmiş mi acaba? Bu sorunun cevabı
"EVET".
"Fotografik Hafıza"ya sahip
bu insanın okuduğu, gördüğü ve duyduğu bilgileri nasıl hatırladığı
yıllar süren bilimsel bir araştırmaya konu olmuştur. Sonuçta
en önemli özelliğin beynin her iki lob fonksiyonlarının
birlikte ve dengeli olarak kullanılması olduğu ortaya
çıkmıştır. Bu insan üzerinde yapılan araştırma bulguları
hızlı öğrenme ve hafıza eğitimiyle ilgili temelin bir başka
ayağını oluşturmuştur.
Beyin kapasitenizi tekniklerle
geliştirmeye geçmeden önce, kafamızın içinde uyuyan bir
devin var olduğunu farketmemiz gerekir. Bu sınırsız potansiyelin
bilimsel temellerini ortaya koymadan önce, maalesef bu gerçeğe
inanmak çok kolay olmuyor.
Lütfen neden hemen tekniklere
geçmedik diye sabırsızlanmayın. Merdivenleri basamak, basamak
çıkarak öğrendiklerimizi hazmetmeliyiz. Eminim mini kursun
başlangıcına göre, şu anda beyin kapasitenizle ilgili farklı
düşüncelere sahipsiniz.
www.megahafiza.com'dan alıntıdır.
3 cocuğumdan en ufağı fotografik hafızaya sahip müthiş bir zekası var her işini kendi görebiliyor yaşı daha 2,5 olmasına rağmen abilerinde daha akıllı uslu söyleneni anlıyor bazen hanımla ilk başlarda robot olmasın bu çocuk diyorduk ama yaptığım araştırmalarla cocuğumuzun fotografik zekaya sahip olduğunu anladım sağ elini kulanıyor futbol oynerken sol ayağını kulanıyor hiç birşeyi unutmuyor hayel gücü mühteşem şimdi onu nasıl eğticeğimi bilmiyorum çünki benden daha akıllı
YanıtlaSil